010-3274230

Kotikonsteilla kuntoon

Menneellä viikolla televisiossa haastateltiin kotona omaehtoisessa karanteenissa asuvaa Valtteri Bottasta, ja kyllä livelähetyksessä videokuvan välityksellä nähtiin välähdys myös Valtterin uudesta tyttöystävä, Tiffystä.

Valtteri Bottaksen Suomen asunto on Lahden kupeessa ja hänellä on pääsy omalle salille, mutta hän kuitenkin nosti pyörälenkit maastossa ja teillä sekä lenkkeilyn maastossa liikuntamuodoikseen ja kunnossa pysymiskeinoikseen. Mutta jos sinulla ei ole aivan yhtä hyvää salia kuin Valtterilla, niin katsotaan mitä olisi hyvä tehdä oman kunnon suhteen.

Tiffany ajaa pyörällä kaikissa olosuhteissa, mutta hän onkin ammattilainen. Kuva Tiffanyn Instagramista

Pääkopalle ensin tekemistä

Ennen kuin aloitetaan kropan kuntoon laittaminen, niin varmistetaan että olet nukkunut tarpeeksi, eli sen vähintään 7-9 tuntia yössä, sekä juonut tarpeeksi. Aikuisen tulee normaalisti juoda 2–3 litraa nestettä päivässä. Tästä noin puolet pitäisi saada juotuna ja toinen puoli ruoan mukana. Hikoilu ja saunominen lisäävät nesteen tarvetta.

Jännityksen ja pelaamisen voi sitten hoitaa vaikka parhaat nettikasinot, joista voi etsiä omaan tyyliin sopivat pelit, joita on tarjolla satoja – niin niitä automaattipelejä, kasinopelejä sekä livepelejä, ja kaikkia pääsee rauhassa kokeilemaan myös ilman rahaa, täysin viihteeksi ja ajankäytöksi. Jännitys tulee kuvioihin mukaan sitten, jos käytät pelaamiseen oikeaa rahaa, rekisteröidyt nettikasinolle ja kenties pääset pelaamaan ilmaiskierroksia ja nauttimaan talletuksillesi saamien bonuspelien jännityksestä. Muista kuitenkin, että rahapelaaminen kasinoilla ei ole missään muodossa rahanhankinta keinona suosittu, vaan nimenomaan viihteenä.

Jos olet enemmän taktiikka ja strategia ihmisiä, suosittelemme jopa shakkiottelun pelaamista online tai vaikkapa yhden erän pelaamista peleissä kuten League of Legends tai vanha kunnon World of Warcraft… nopeampaan tempoon voit ladata älypuhelimeesi esimerkiksi PUBG:n tai Fortniten mobiiliversiot ja ammuskella vihollisia ennen kuntoilua.

Aloita kuntoilu rauhassa

Jos tiedät, että oma kunto on rapautunut eikä oma elämä ole ehkä kaikista terveellisintä ole ollut, niin silloin kannattaa myös aloittaa se oma kuntoilu aivan rauhassa. Jopa 70 prosenttia suomalaisista on huonokuntoisia, sanovat asiantuntijat. Heidän mukaansa yli kaksi miljoonaa suomalaista ei harrasta lainkaan liikuntaa tai harrastaa sitä liian vähän.

Vuonna 2017 noin joka kolmas 25–64-vuotias mies ja nainen raportoi harrastavansa vapaa-ajalla vähintään kohtuukuormittavaa liikuntaa vähintään 3 tuntia viikossa.

Miten sitten aloittaa kuntoilun? Liikunnan aloittaminen kannattaa aloittaa omasta ajattelumaailmasta, eli onko ollut jokin liikuntamuoto, josta olet tykännyt. Jos esimerkiksi olet tykännyt kävellä, niin ei se ole huono vaihtoehto lähteä siitä liikkeelle. Voit vähitellen kävelylenkkien mukaan sekä pidentää niitä, että rivakoittaa tahtia ja ottaa mukaan myös kävelysauvat. Matalatehoisempaa treeniä tulisi kertyä noin 2,5 tuntia viikossa. Voit siis ottaa tavoitteeksesi liikkua 2–3 kertaa viikossa, aluksi vaikka 20 minuuttia kerrallaan. Voit nostaa näiden treenituokioiden kestoa seuraavaksi 30 minuuttiin kerralla. Sitten pikku hiljaa 45–60 minuutin tasoon. Jos motivaatiota ei riitä kolmeen kertaan viikossa, niin älä soimaa itseäsi, ole tyytyväinen siihen mitä jaksat tehdä, ja kokeile seuraavalla viikolla uudelleen.

Tee liikkuvuustreeni

Jos sitten pääset tasolle, että oma liikkumishalu on jo tavoitella kunnolla hikeä, niin liikkumisen ohessa pitää muistaa myös venyttely, jolla varmistetaan oman kehon liikkuvuus.

Liikkuvuus eli venyttely kannattaa alussa tehdä ohjeiden mukaan ja YouTubesta löytyy ihan hakusanalla venyttely hyviä harjoitteita ihan kotioloihin. Tärkeintä venyttelyssä tulisi huomioida koko keho. Lonkkien ja takareisien liikkuvuus, lonkankoukistaja, rinta- ja selkälihakset ja askelkierros tekeminen ei ole pahasta. Kunhan koko keho varpaista käsien kautta päähän saa oman osansa harjoituksista.

Älä myöskään pakota kehoasi sellaisiin asentoihin, minne se ei tunnu menevän.

Hyvä itsetunto lisää henkistä hyvinvointia ja olon ollessa itsevarma, myös arkiset vastoinkäymiset ovat helpommin ratkottavissa. Vahva itsetunto ja itseluottamus rakentuvat myös siitä, että olo tuntuu omassa kehossa hyvältä.

Vahvista itsetuntoasi

Vahvalla itsetunnolla sinulle kelpaa pienempikin treenaaminen, joten oletko miettinyt millä tavalla voisit vahvistaakin omaa itsetuntoa?

On muutamia perusjuttua joita voisi tehdä heti alkuu: jos esimerkiksi omassa sosiaalisessa mediassa seuraat ”superihmisiä”, jotka ovat kokoajan täydellisiä ja huomaat sen aiheuttavan huonoa omatuntoa omista tavoista, lopeta seuraaminen. Samoin älä seuraa muotivinkkejä vaan valitse asuja, joista itse pidät. Sinun ei tarvitse myöskään pakottaa itseäsi vaihtamaan ruokavaliota sellaiseksi mistä et pidä, mutta pienillä valinnoilla voit kuitenkin saada ruokavaliostasi entistä terveellisemmän. Harjoita myös viikoittain itsemyötätuntoa li puhu ystäville positiivisesti, älä tuomitsevasti tai syyllistäen. Liikunnan kokeileminen on hyvä ajatus, mutta anna itsellesi aikaa – anna aikaa myös ruokailuun, älä juokse ja syö vaan rauhoita ruokailuhetket, ja jätä se puhelin pois ruokapöydästä. Ole itsellesi rehellinen, mutta kehu itseäsi vaikka pienestä asiasta.

Jos ihminen haluaa voida paremmin, avaimet onneen löytyvät siitä, että haluaa muutosta riittävästi ja sitoutuu harjoittelemaan uusia malleja päivästä toiseen koko elämän ajan. Aivot oppivat uusia temppuja toiston avulla, ja toiston kautta tempuista tulee tapa. Kannattaa myös miettiä, mitkä ovat omia vahvuuksia. Jokaisella on kymmeniä vahvuuksia, ne vain pitää oivaltaa ja sitten miettiä, kuinka monta kertaa päivässä ne muistaa. Vai meneekö aika itsensä arvostelemiseen, kun voisi arvostaa omia vahvuuksiaan.

Voit kokeilla muutamaa asiaa ja saada paremman itsetunnon jo 10 minuutissa.

Opettele myös sanomaan ei, jos et halua sanoa kyllä. Älä valehtele itsellesi äläkä tuhlaa aikaasi sellaiseen, mikä ei oikeasti ole sinun juttusi. Älä siis missään nimessä sammuta omaa sisäistä paloasi. Pyri tekemään joka päivä kaikkea sellaista, mistä tulet onnelliseksi ja iloiseksi – jo pienetkin teot tekevät paljon oman pääkopan hyväksi.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)